יש לקחת את פרטי הרכב הפוגע במלואם כולל צילום תעודת ביטוח חובה של הרכב שפגע בכם, לצלם את מס' הרישוי של הרכב שפגע בכם ואת מקום התאונה, לקחת את פרטי הנהג ברכב כולל צילום ת.ז או רשיון נהיגה שלו, לבקש את מס' הטלפון של הנהג ברכב.
אם במקום היו עדים- תבקשו את פרטיהם כדי שתוכלו ליצור עימם קשר בהמשך. אם פוניתם באמצעות מד"א ע"י אמבולנס- בקשו את העתק הדו"ח שמולא על ידם או צלמו אותו.
בעת קבלתכם הטיפול הרפואי הראשוני מייד לאחר התאונה- ציינו בפני הצוות המטפל כי מדובר בתאונת דרכים ובאם מדובר בתאונת עבודה. כמו כן ציינו בפני הצוות הרפואי את כל הכאבים מהם אתם סובלים מהתאונה כדי שכל התלונות יהיו מתועדות כבר מייד בסמוך לתאונה, גם אם מדובר בסימפטומים שניראים לכם כרגע קלים "ושוליים" לפגיעתכם העיקרית.
לאחר מכן, מומלץ בסמוך למועד התאונה ליצור קשר לקבלת ייעוץ משפטי מתאים. הקפידו שלא לשוחח עם חוקר מטעם חברת הביטוח אשר יתכן וישלח אליכם מטעמה.
יש לצלם את המיכשול/המפגע ממנו נפגעתם. יש לצלמו מקרוב אך גם תמונות מרחוק על מנת שניתן יהא לראות את הסביבה ולזהות את מקום הנפילה מאוחר יותר.
עדיף להתפנות מהמקום באמצעות אמבולנס שכן אז יהא תיעוד מאיפה נילקחתם וכי אכן נפגעתם במקום בו הצהרתם כי ארעה פגיעתכם.
באם מדובר במדרכה פגומה, מכסה ביוב מורם, מדרגות שבורות או בלתי תקינות וכיו"ב כל מפגע ומיכשול אחר שברשות העירייה במקום- כדאי כי לאחר שצילמתם המפגע, לצלצל למוקד העירוני ולדווח על המפגע וכי נפגעתם ממנו על מנת שיסירו או יתקנו אותו. לאחר שיבוצע התיקון- גשו למקום וצלמו אותו שוב על מנת כי תוכלו להראות כי היה מפגע שתוקן ע"י הרשות המקומית.
באם היו עדים לפגיעתכם- קחו את פרטיהם על מנת שתוכלו ליצור עימם קשר בהמשך למתן עדותם לאירוע.
יש לציין בטיפול הראשוני שתקבלו- את נסיבות פגיעתכם (נפילה במדרכה, נפילה במדרגות נפילה מסולם וכיו"ב).
מייד ובסמוך לפגיעתכם, אנו ממליצים לקבל ייעוץ משפטי על מנת שאף גורם לא יסכל מלכתחילה את זכותכם לפיצוי. הקפידו שלא לדבר או להיפגש עם חוקר ביטוח שיתכן וישלח אליכם מטעם העיריה, למשל.
בתאונה עצמית חשוב להוכיח שאכן ארעה תאונה לכן אם נפגעת כדאי להזמין פינוי באמצבולנס כדי שיהא תיעוד שאכן נפגעת במקום בו הנך טוען.
אם יש עדים לאירוע- יש לקחת פרטיהם כדי שתוכל ליצור עימם קשר בהמשך לגביית עדותם לאירוע.
אם צריך לגרור הרכב/האופנוע- יש להזמין גרר ולציין את מקום הגרירה בכדי שיהא תיעוד על מקום הפגיעה.
יש לצלם את הרכב/האופנוע הפגועים ובהמשך לצרף לתביעת הגוף גם את דו"ח השמאי בגין הנזקים שארעו לרכב/לאופנוע וכן קבלות תיקון באם הרכב/האופנוע תוקנו.
צלמו את הרכב עימו ביצעתם התאונה וכן קחו את פרטי הנהג וצלמו את תעודת הביטוח חובה שלו ואת רשיון הרכב שלו. אומנם כל נפגע תובע את חברת הביטוח של ביטוח החובה של הרכב בו נסע, ללא קשר למי הגורם האשם בתאונה ואולם פרטי הרכב האחר חשובים הן לאישור המשטרה וכן באם תירצו לתבוע בגין הנזקלרכבכם (בשונה מנזק הגוף).
אם במקום היו עדים- תבקשו את פרטיהם כדי שתוכלו ליצור עימם קשר בהמשך. אם פוניתם באמצעות מד"א ע"י אמבולנס- בקשו את העתק הדו"ח שמולא על ידם או צלמו אותו.
פנו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים או במוקדים הרפואיים בעת קבלתכם הטיפול הרפואי הראשוני מייד לאחר התאונה- ציינו בפני הצוות המטפל כי מדובר בתאונת דרכים ובאם מדובר בתאונת עבודה. כמו כן ציינו בפני הצוות הרפואי את כל הכאבים מהם אתם סובלים מהתאונה כדי שכל התלונות יהיו מתועדות כבר מייד בסמוך לתאונה, גם אם מדובר בסימפטומים שניראים לכם כרגע קלים "ושוליים" לפגיעתכם העיקרית.
יש לגשת למשטרת התנועה ולקבל אישור
לאחר מכן, מומלץ בסמוך למועד התאונה ליצור קשר לקבלת ייעוץ משפטי מתאים על מנת שאף גורם לא יצליח לסכל את זכויותיכם לקבלת פיצוי בגין התאונה. הקפידו שלא לשוחח עם חוקר מטעם חברת הביטוח אשר יתכן וישלח אליכם מטעמה.
פוליסה כזו יוצרת לעיתים קשיים בקבלת פיצוי בגין נזק גוף שכן כל נזק בגובה ההשתתפות העצמית "נבלע" בתביעתכם ולא תקבלו פיצוי בגינו ובעצם יתכן כי לאחר שתיפגעו בתאונה לא יוותר לכם פיצוי או שהפיצוי שתקבלו יהא נמוך משמעותית אלמלא רכשתם פוליסה זו.
כלומר, באם ההשתתפות העצמית בפוליסה הינה, לדוגמא, 25,000 ₪ ו-7 ימי אי כושר אזי כל פיצוי בסכום זה אינו בר פיצוי שכן תביעתכם לפיצוי "נבלעת" בתוך ההשתתפות העצמית.
מומלץ, כי בטרם עשיית פוליסת ביטוח כזו של ביטוח חובה לרכב דו גלגלי עם השתתפות עצמית, וודאו כי הנכם מבינים את המשמעות האמיתית של פוליסה כזו באם תיפגעו.
מיד בסמוך לפגיעתכם יש לפנות לבית חולים או למוקד הרפואי או לקופ"ח לקבלת טיפול רפואי ראשוני. יש לציין בפני הצוות המטפל כיצד נפגעתם (תאונת דרכים, נפילה ברחוב, נפילה מסולם וכיו"ב) ובאם מדובר בתאונת עבודה. כמו כן ציינו בפני הצוות הרפואי את כל הכאבים מהם אתם סובלים מהתאונה כדי שכל התלונות יהיו מתועדות כבר מייד בסמוך לתאונה, גם אם מדובר בסימפטומים שניראים לכם כרגע קלים "ושוליים" לפגיעתכם העיקרית.
הקפידו לשמור את העתקן של הקבלות אשר הוצאו בגין הטיפול הרפואי. הקפידו לשמור את הקבלות בגין הוצאות נסיעה לקבלת טיפול רפואי.
הקפידו לקבל ימי מחלה מהרופא בגין כל התקופה בה אתם נעדרים מהעבודה בעקבות פגיעתכם. לאחר 90 ימי מחלה מהרופא, יש לפנות לרופא תעסוקתי על מנת לקבל אישור על המשך העדרותכם מהעבודה.
מומלץ בסמוך למועד התאונה ליצור קשר לקבלת ייעוץ משפטי מתאים על מנת שאף גורם לא יצליח לסכל את זכויותיכם לקבלת פיצוי בגין התאונה. הקפידו שלא לשוחח עם חוקר מטעם חברת הביטוח אשר יתכן וישלח אליכם מטעמה.
ראשית, לדווח אודות האירוע שקרה לך. חשוב לתעד את נסיבות האירוע כדי שמאוחר יותר תוכל להוכיח כי הנזק ארע כפי טענתך. כיצד יבוצע התיעוד בדרך כלל?
בתאונת דרכים – במקרה של תאונת דרכים יש לפנות למשטרת התנועה לקבלת אישור משטרה אודות קרות התאונה וגרימת נזק גוף בגינה. יש להצטייד בתעודת ביטוח חובה, רשיון רכב, רשיון נהיגה וכן במסמך הרפואי המתעד את הטיפול הרפואי הראשוני שקיבלת.
תאונת עבודה – במקרה של תאונת עבודה (תאונה שארעה במהלך העבודה או בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה) יש לדווח על התאונה באופן מיידי למעביד. יש לבקש מהמעביד למלא טופס בל 250 לגבי נסיבות התאונה והתביעה ויש להגיש טופס זה לביטוח לאומי (טופס זה ישמש אותך בקופת חולים ובמוסד לביטוח לאומי).
תאונה אחרת – בתאונה אחרת, שאירעה בשטח פרטי או שטח של הרשות המקומית, יש לדווח על התאונה לבעל המקום. במידה והתאונה אירעה בחנות, בבית מלון, אולם אירועים, בריכה וכיו"ב, יש לדווח על התאונה מיידית להנהלת המקום ולדאוג כי ימולא דו"ח פציעה ולקבל העתק ממנו. בתאונה שאירעה בשטח של רשות מקומית (במדרכה, בגן שעשועים וכיו"ב) יש לדווח על התאונה ועל המפגע למוקד העירוני. את הדיווחים מומלץ לתת רק לאחר שצילמתם את המפגע שכן לאחר הדיווח יתכן כי המפגע יתוקן ותתעורר מחלוקת באם היה מפגע ומהו.
מייד לאחר כל תאונה חשוב ביותר לרשום את פרטיהם המלאים של העדים לתאונה על מנת שתוכלו ליצור עימהם קשר בהמשך וכן יש לצלם את מקום התאונה ואת המפגע שבגינו אירעה התאונה. באם המפגע תוקן- כדאי לצלמו גם לאחר התיקון כך שיהיו ברשותכם תמונות של המפגע לפני התיקון ולאחר התיקון שבוצע.
שנית, יש לפנות מיידית ובסמוך לאירוע, לקבלת טיפול רפואי
מייד ובסמוך חהתרחשות האירוע יש לפנות לקבלת טיפול רפואי בבית החולים או במוקדים הרפואיים או בקופת החולים.
במהלך הטיפול הרפואי יש להקפיד ולציין בפני הרופא המטפל כי הפגיעה אירעה בתאונה, לפרט בפניו בקצרה את נסיבות התאונה, ולציין את כל הפגיעות והכאבים מהם אתה סובל, אפילו אם הם נראים "שוליים" לפגיעתך העיקרית. חשוב שיהא תיעוד רפואי על כל פגיעותיך.
במקרים רבים, היקפה המלא של הפגיעה בתאונה מתברר בשלב מאוחר, זמן רב לאחר התאונה, ובהעדר תיעוד רפואי אחרי התאונה יהיה קשה להוכיח את הקשר בין הפגיעה, ממנה אתה סובל, לבין התאונה.
אם מדובר בתאונת עבודה, יש לציין זאת בעת קבלת הטיפול הרפואי.
שלישית, תיעוד הפגיעה, איסוף מסמכים רפואיים וקבלות בגין הוצאות, איסוף מסמכים נוספים
יש לאסוף ולשמור את כל המסמכים הרפואיים הקשורים לתאונה – תעודת חדר מיון, סיכומי מחלה, סיכומי אישפוז, טיפולי פיזיוטרפיה, רישומים מקופת חולים, תעודות מחלה, הפניות, בדיקות וצילומים (MRI, CT, US), מרשמים לתרופות, וכל מסמך שניתן במסגרת טיפול רפואי.
יש לאסוף ולשמור קבלות וחשבוניות ולערוך רישום מדויק של כל ההוצאות שהנפגע הוציא לאחר התאונה, כגון הוצאות רפואיות שונות, הוצאות נסיעה לטיפולים, חנייה, ציוד רפואי, עזרה בבית וכיו"ב.
מומלץ לצלם את הפגיעות מהן אתה סובל בעקבות התאונה.
יש לשמור תלושי שכר שנה לפני התאונה (ולעיתים מעבר לשנה) וכן לאחר התאונה.
בתאונת דרכים יש להצטייד באישור משטרה אודות התאונה, תעודת ביטוח חובה, רישיון נהיגה ורישיון רכב. באם יש דו"ח שמאי וכן קבלות תיקון הרכב- יש לשמור אותם.
רביעית, אך ראשון במעלה- פניה מוקדמת לקבלת ייעוץ משפטי
מיד ובסמוך לאירוע הפגיעה כדאי ליצור קשר עם עורך דין מומחה בתחום לשם קבלת ייעוץ משפטי.
לאחר קרות פגיעתך, יהיו גורמים שונים שינסו לסכל זכותך לקבלת פיצוי ולפיכך, קיימת חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי מתאים.
יש להימנע מחתימה על כל טופס שנמסר לך מבלי להיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום פגיעתך. יש חשיבות רבה לפרטים הנמסרים בטפסים, הקפם, נכונותם.
מילוי טפסים וחתימתכם עליהם ללא היוועצות בעורך דין עלולה להביא להשמטת פרטים חשובים מהטופס ולגרום לנזק בניהול התביעה ובמיצוי זכויותך.
הימנע מלשוחח עם חוקר פרטי שישלח אליך, יתכן מטעם חברת הביטוח.
פנייה מוקדמת למשרדנו תאפשר לך לממש את מלוא זכויותך מכל הגורמים הרלוונטיים לפגיעתך וכן תימנע כל ניסיון של גורמים שונים לסכל זכויותך לפיצוי. אנו נסייע לך לקבל הדרכה וייעוץ מבעוד מועד לגבי כל הזכויות, נסייע לך במילוי כל הטפסים הדרושים ובהתנהלות מול גורמים שונים וכן נמנע מלסכל תביעתך. אנו נפעל בהגשת כל הטפסים והתביעות הנדרשות מול ביטוח לאומי, חברות הביטוח, משרד הביטחון, מוסדות רפואיים, בתי ספר ומול כל גורם הרלוונטי לתביעתך.
אנו דואגים שלא להטרידך לשווא. לאחר פגישת הייעוץ הראשונה, מרבית ההתקשרות ביננו נעשית באמצעות המיילים והפקסים ואנו נמנעים מלהטרידך להגיע למשרדנו שוב ושוב.
יעילות שלנו ושלכם- היא בראש סדר עדיפויותינו.